“Tu sam pred tobom”

PicsArt_07-13-03.15.23

“Imaš samo jedan život, živi ga u potpunosti!”

Bilo je ljeto 2015. i bila je to prva knjiga autorice Jojo Moyes koju sam dobila u ruke. Preporuka prijateljica bila je sasvim dovoljna za poniranje u novu priču. Moram priznati da sam se zaista zarazila jer kad god bih imala slobodan trenutak užurbano bi otvarala romantično oslikane korice i ulazila u svijet koji je zahvaljujući brojnim slikovitim opisima postajao stvaran. Kao ženi, ne treba mi puno vremena da stvorim vrlo živopisnu  viziju redaka iz knjige, ponekad do te mjere da moj kritički aparat izgubi svoju funkciju pred bujicom mašte i svijeta koji „miriši“ na bajku. Kako bi bolje razumjeli ovaj članak uvodim vas  u kratak prikaz radnje u kojoj Will i Lou imaju glavne uloge. Will je bio naočit mladić, vrlo uspješan, zgodan i poželjan; taj savršeni svijet biva uništen nesrećom u kojoj Will ostaje u potpunosti nepokretan, svojim roditeljima daje rok od 6 mjeseci prije nego li ode u Švicarsku kako bi bio eutaniziran. U tih 6 mjeseci pojavljuje se Louisa, Lou, djevojka koja je potpuna suprotnost Willa i njegovog načina života, dobiva zadaću brinuti se o njemu. Saznavši njegovu odluku odlučuje mu pokazati zašto vrijedi živjeti.   Knjigu sam progutala u nekoliko dana jer sam silno željela doći do onog happily ever after. No iako prikazan kao djelomično sretan, u meni je ostao pomalo gorak okus jer se završni scenarij nije poklapao s onim kojeg sam već  vizualizirala u mojoj mašti. Ali u tom trenutku obzirom da sam stvorila idiličnu viziju likova ušla sam u svijet koji je autorica stavila pred mene  i nisam ga kritički propitkivala, jednostavno sam ga pozitivno prihvatila. Engleski naslov knjige glasi  „Me before you“ , a ja sam ga sebi  predočila poprilično doslovno – Lou nije bila ista osoba prije nego li je upoznala Willa. Will nije bio ista osoba prije nego li je upoznao Lou. Stoga iako nema happy end-a divno je koji pozitivan utjecaj su imali jedan na drugog. Pod krinkom životnih promjena, otkrivanja novoga svijeta i osobe koja je Lou postala vrednovala sam ovu knjigu visokom ocjenom. Vrijeme je prolazilo i došlo je ljeto 2016. Pojavio se film i na brojnim portalima kako hrvatskim tako i američkim, ostala sam iznenađena negativnim kritikama. Moj subjektivni svijet kojeg sam stvorila o knjizi odjednom je bio raspršen objektivnim stavovima. Kako bi kritički sagledali problem knjige, dolazimo do spoiler trenutka – unatoč velikom trudu, brizi, nježnosti koju je pokazala Louisa, Will odlazi izvršiti eutanaziju. Dakle imamo mladića koji je jako zgodan, bogat, ima sve što mu je potrebno za život, i više od toga, djevojku koja je tu za njega, ali je paraliziran te zbog te činjenice odlučuje da njegov život više ne vrijedi. Ovaj dio razbio je savršenu sliku koju sam stvorila o knjizi.  Dolazimo do ključnog pitanja – zašto njegov život ne vrijedi? Što određuje vrijednost života? Ovdje nikako ne želim podcijeniti patnju, bol koja je stvarna i teško podnošljiva. Ali čini li ona život manje vrijednim?

Postoji izraz svetost života prema kojemu je svaki ljudski život  nepovrediv te ima smisao, ne gubi vrijednost ni u najtežim životnim trenucima. Svoju opravdanost ova tvrdnja pronalazi u činjenici da je svaki čovjek stvoren na sliku Božju.  Stoga dok gledamo film ili čitamo knjigu ako malo izađemo iz slika koje nam se nude, možemo se zapitati što da sam to ja? Što bi bilo da sam ja taj koji se osjeća jadno, bolno, nemoćno  te ne vidim vrijednost svog života? Kakvim ljudima bi volio biti okružen? Onima koji govore volimo te, ali ako se želiš ubiti nama je to sasvim u redu; ili pak onima koji kažu mi ćemo se boriti za tebe; iako si ti  u bolovima i osjećaš da tvoj život nema smisla mi ćemo ti pomoći  da se osjećaš voljeno i željeno, pokazat ćemo ti da tvoj život ima smisla kao i patnja kroz koju prolaziš. Ostavljam te s ovim pitanjem jer po odgovoru koji ćeš dati na njega ovisit će svi tvoji postupci prema onima koji su u patnji, onima koji su ti bliski, a koji se osjećaju odbačeni i ne vide smisao. Kultura svijeta ne stvara se sama – svojim odlukama, stavovima i ponašanjem stvaraš ju ti.

P.S. Pročitaj knjigu, uživaj u filmu, ali uvijek razmišljaj kritički. Ne dopusti da drugi upravljaju tobom!

Autor: M.J.

Oglasi

Komentiraj

